Fw: Polisinfo Grannsamverkan 231017

Från: carina.bjorklund1(a)polisen.se
Skickat: tisdag 17 oktober 2023 08:16:10 CEST
Ämne: Grannsamverkan

Hej

Vill göra er observanta på att den senaste tiden har vi fått in flera anmälningar och samtal om bedrägeri genom telefonsamtal.
Den som ringer säger sig ringa från ett Inkassobolag ( Flera gånger har det uppgivit Svea inkasso).
Personen säger att det ligger en skuld hos dom som inte är betald och om den inte betalas omgående så kommer det att läggas på straffränta.

Den som blivit uppringd frågar då vad detta är för skuld då man inte har några obetalda räkningar.
Som svar får man då ( i de flesta fallen ) att det rör sig om en inköp på Elgiganten (ibland någon annan elektronikaffär).
Köpen gäller t.ex. en mobiltelefon och kostnaden är runt 13 000 kr.

Den som blivit uppringd säger då att detta inte stämmer för att man har inte köpt någon telefon.
Som svar får man då ( från en oftast trevlig och förstående person) att då ska man givetvis hjälpa till att lösa detta.
Ibland blir man ”kopplad” vidare till deras ”säkerhetsavdelning” och ibland ”löser ” personen det direkt själv.

Man blir ombedd att via bank id logga in på sin bank – och då är det igång………………………………
Plötsligt har man lämnat ut inloggningskoder etc och personen har tillgång till kontot.
Detta medför att pengar dras från kontot.

Det signifikativa för detta tillvägagångssätt är att det alltid är bråttom att åtgärda ( annars kan man bli av med pengar).
Den som ringer är vänlig och förestående men VÄLDIGT påstridig.

Så snälla – LÄGG PÅ , låt er inte dras med i dessa samtal som ofta slutar med att man blir av med pengar från sina konton.

Självklart kan det även röra sig om andra samtal : att man påstår sig ringa från banken, försäkringsbolag, polis eller annat.
Men vid samtliga fall är det alltid väldigt brådskande, de vill stressa folk till att de omedelbart måste göra som de blir ombedda.

Samma sak gäller sms och mail. Släng – klicka er inte vidare på länkar där ni ska logga in med era bankuppgifter.

Sms som verkar komma från barn eller barnbarn som skriver att de bytt telefon och har nytt telefonnummer men inte fått in sin bankapp på den nya telefonen ännu.

Nu är det t.ex. en räkning som snabbt måste betalas och man ber om pengar. Skicka inga pengar – så bråttom är det inte – kolla upp det först – kontakta vederbörande på det telefonnummer du har.

Ja det finns många sätt som dessa bedragare försöker lura oss.
Men ta det lugnt , stressa inte upp dig, tänk efter både en och två gånger innan du gör något.
Erbjudande som är för bra för att vara sant är inte sant utan lurendrejeri.

Ha en fortsatt bra dag.

Carina Björklund
Polisinspektör
LPO Kungälv/Ale
polisen.se